Ta strona używa plików Cookie. Korzystając z tej strony zgadzasz się na umieszczenie tych plików na twoim urządzeniu
Musimy być cały czas na orbicie firmy
Grzegorz LudwinGrzegorz Ludwin

Musimy być cały czas na orbicie firmy

Przeczytaj wywiad z Grzegorzem Ludwinem z PRO NGO.

Jak budować skuteczne partnerstwa?

MCH: Myślę, że najlepsze pierwsze pytanie do Ciebie jako do osoby, która doradza organizacjom pozarządowym budować relacje z biznesem powinno być związane właśnie z tą kwestią. Wyobraźmy sobie organizację, która dopiero powstała. Nie ma jeszcze żadnych relacji biznesowych. W jaki sposób zacząć je budować? 

 

GL: Oczywiście, ważne są narzędzia i kontakty. Te drugie wszyscy posiadamy. Czasem nie zdajemy sobie z tego sprawy. Warto zacząć od znajomych - to bardzo dobry początek. Jeśli jednak nie posiadamy takich kontaktów prywatnych, które mogą nam pozwolić nawiązać relacje z biznesem, trzeba się przygotować do rozmów, które zorganizujemy np. kontaktując się z działami Marketingu czy CSR wybranych przez nas firm. Rozpoczynając relacje z firmami, musimy pamiętać, że nasze projekty muszą wpisywać się w ich cele. Najlepszy projekt, jeśli nie będzie spójny z celami firmy, najpewniej zostanie odrzucony. Podstawowym narzędziem, które może nam pomóc w tym pierwszym kontakcie jest oferta w formie broszury czy ulotka, która w zwięzły sposób zaprezentuje odbiorcy nasz projekt. Trzeba w tym dokumencie pokazać, jakie korzyści osiągnie firma włączając się w nasze działanie. 

 

MCH:  Podaj proszę trzy, cztery rady, które ułatwią NGO nawiązanie relacji z biznesem.

 

GL: Najważniejsza rzecz - nie spamujcie. Nie wysyłajcie zaproszeń do współpracy na chybił trafił. Jeżeli działalność organizacji jest - powtórzę to - rozbieżna z celami biznesowymi firmy, mało prawdopodobne jest nawiązanie takiej współpracy. Pamiętajmy, że biznes działa po to, aby zarabiać pieniądze i nie ma w tym nic złego. Organizacja pozarządowa musi więc przedstawić taki projekt, który wpisuje się w cele CSR czy Marketingu założone przez firmę i jednocześnie pomoże je firmie zrealizować. Wiedząc już do jakiej firmy możemy skierować nasze działania, trzeba przygotować krótką ofertę i opisać w niej, jak firma może się zaangażować, np. czy jest w waszym projekcie przestrzeń na zaangażowanie pracowników jako wolontariuszy itp. Firma musi zrozumieć, co chcecie zrobić i przeprowadzić analizę czy to działanie wpisuje się w jej cele biznesowe. Mając taką ofertę, możemy przystąpić do rozmów z firmami. Nie prośmy jednak od razu o pieniądze! Proponujmy współpracę partnerską. Pokażmy, że firma zyska dzięki temu, że włączy się w nasz projekt. NGO musi być partnerem biznesu, a nie tylko podmiotem, który chce otrzymać środki finansowe. 

Buduj skuteczne partnerstwo. 

MCH: Organizacje pozarządowe proszą firmy najczęściej właśnie o pieniądze, ale przecież biznes ma też inne produkty, którymi może podzielić się z trzecim sektorem. O co innego niż środki finansowe NGO może poprosić firmę?

 

GL: To zależy od naszych oczekiwań. Musimy wiedzieć, czego potrzebujemy od biznesu i znać odpowiedź na pytanie jak te produkty, czy usługi przysłużą się naszym działaniom. Jeśli szukamy rąk do pracy, za pomocą których będziemy mogli pomalować swój lokal biurowy, to już mamy konkret. Biznes to lubi. Pamiętajmy też, że firmy często mają specjalne programy, które zachęcają pracowników do wolontariatu na rzecz organizacji pozarządowych. Nie bójmy się prosić o dodatkowe ręce do pomocy. Od firm możemy też oczekiwać wsparcia w obszarze barterów. Firmy chętnie podzielą się z nami swoimi produktami, jeśli w zamian otrzymają interesujące dla siebie świadczenia. Możliwości jest wiele, rozmawiajmy, pytajmy – to klucz do sukcesu. 

 

MCH: Wyobraźmy sobie, że organizacja ma już partnera biznesowego. Co zrobić, aby zbudować długoletnią relację? Jak prowadzić działania tak, żeby firma chciała z nami współpracować w dłuższej perspektywie czasowej? 

 

GL: Nie obiecujmy gruszek na wierzbie. Jeśli zobowiązujemy się do czegoś, to musimy wykonać wszystkie założone elementy projektu. Należy też weryfikować wraz z partnerem formę materiałów, umieszczać w uzgodnionych miejscach logotypy itp. Firma musi otrzymywać takie materiały kilka dni przed publikacją, aby móc się z nimi zapoznać i je zautoryzować. Działając w ten sposób pokazujemy, że zależy nam na firmie, że nie jest tylko dawcą świadczeń, ale partnerem w realizowanym projekcie. Ważne jest też to, aby pamiętać, że musimy być cały czas na orbicie firmy - komentować wpisy na jej Facebooku, czy LinkedIn, a także pamiętać o ważnych jubileuszach, wydarzeniach i innych formach grzecznościowych jak życzenia okolicznościowe. Takie działania bardzo spajają i ułatwiają budowanie trwałej relacji z firmą. 

Co możesz dać firmie jako NGO?

Blog zdjęcie

MCH: Zainteresowało mnie to udzielanie się na profilach społecznościowych firmy. Czy to faktycznie jest skuteczne? 

 

GL: Tak, partnerzy wzajemnie się wspierają i współpracują ze sobą na różnych płaszczyznach, także za pomocą komunikacji w mediach społecznościowych. Jeśli my będziemy udzielać się na Facebooku firmy, to i ona zacznie wspierać nasze inicjatywy w Internecie. Chciałbym zachęcić organizacje do posiadania konta w serwisie LinkedIn. Dobrze jest mieć konto organizacji, ale też profil fundatora czy prezesa. Firmy wybierając organizacje do współpracy, często zaczynają od przyjrzenia się właśnie profilowi w tym serwisie. LinkedIn to miejsce, gdzie jest biznes i tam organizacja powinna komunikować swoje sukcesy.

 

MCH: Zostańmy jeszcze przy LinkedIn. Organizacje często mają profile na Facebooku czy Instagramie, a nie wszystkie działają tam, gdzie jest biznes. W jaki sposób NGO ma budować swój wizerunek w tym medium?

 

GL: LinkedIn otwiera drzwi do działań z biznesem. W tym miejscu organizacja musi prowadzić inną narrację niż na Facebooku. Tu musimy pokazywać efekty naszych działań, wskaźniki ważne z perspektywy CSR-u czy Employer Brandingu. Prezentując własne dokonania, łatwiej nam będzie zaprosić do nich nowe podmioty. 

 

MCH: A gdzie organizacja ma szukać pierwszych partnerów biznesowych? Czy to muszą być od razu korporacje, a może warto zacząć od mniejszych firm?

 

GL: Pamiętajmy o jednym - po drugiej stronie zawsze jest człowiek. Nie ważne, do jakiej firmy się odezwiemy. Bez względu na to, do kogo zwraca się organizacja, tam, po drugiej stronie, jest człowiek. Wracam tu do początku tego wywiadu. Zanim NGO zacznie rozmawiać z firmami, powinna wybrać takie, których cele są zbieżne z jej działaniami. Ta zasada powinna być punktem wyjścia, od którego zaczynamy poszukiwanie potencjalnego partnera biznesowego do naszego projektu

 

MCH: W Twojej fundacji pomagacie organizacjom pozarządowym budować relacje partnerskie z biznesem. Kim jest taki partner dla biznesu?

 

GL: Bycie partnerem dla biznesu to wymiar, który często jest poza zasięgiem wielu organizacji pozarządowych. Partner to podmiot, który dostarcza wartość dla biznesu, pomaga mu realizować założone cele. Organizacja działająca jako partner nie prosi o pieniądze, ale zapewnia działanie, którego efekt jest też atrakcyjny biznesowo. Organizacja nie może tylko prosić o pieniądze. To najgorsza droga. My w trzecim sektorze musimy dostarczać rozwiązania biznesowi, realizując przy tym własne cele. Na tym polega partnerstwo, obie strony osiągają korzyści.  

 

MCH: Jakie wsparcie organizacja pozarządowa może otrzymać od twojej fundacji?

 

GL: Udostępniamy na przykład materiały, które są pomocne w budowaniu relacji z biznesem. Organizujemy kongresy, szkolenia, realizujemy materiały filmowe, przygotowujemy poradniki dla NGO. Wszystko to jest nakierowane na to, aby dać organizacjom wiedzę o tym, jak pracować z biznesem, aby zadziałał model win-win. Wykonujemy też audyty, które pozwalają organizacjom zrozumieć, w jakim są miejscu i jak powinny działać, aby znajdować partnerów biznesowych. W tej chwili realizujemy m.in. projekt o nazwie Kompas NGO. Kompas daje organizacjom szansę na zbudowanie swojej działalności w taki sposób, aby stać się atrakcyjnym  partnerem dla biznesu. 

 

MCH: Na koniec pytanie o inspiracje. Gdzie Twoim zdaniem ludzie tworzący organizacje powinni szukać natchnienia do działania?

 

GL: Zachęcam do tego, aby organizacje, które myślą o współpracy z korporacjami, zapoznały się z raportami kilku czy kilkunastu firm, aby zrozumieć, czego te firmy poszukują, a na co z całą pewnością się nie zgodzą. Warto poszukać raportów na temat Społecznej Odpowiedzialności Biznesu. W ten sposób organizacje poznają to, jak dana firma działa, w co się angażuje. 

 

 

 

 

 

Grzegorz LudwinGrzegorz Ludwin